Fråga psykologen Fråga läkaren Fråga KBT-terapeuten Fråga relationsexperten Fråga träningsexperten
Min sambo har PMS – och jag går som på äggskal!
28 jul, 2024
Ett par som bråkar.
Foto:TT
”Olle” tycker att hans sambo är väldigt elak en gång i månaden, och han har börjat misstänka att hon har PMS. Hur ska han prata med henne om detta? KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo ger råd.
För att spara den här artiklen måste du vara inloggadLogga in på ditt kontoellerSkapa ett konto kostnadsfritt
Annons
Kvinnans livsfaser – från födsel till menopausBrand logo
Kvinnans livsfaser – från födsel till menopaus
Fråga: Min sambo har sedan vi träffades för fyra år sedan haft många utbrott. På senare tid har jag börjat misstänka att hon lider av PMS. Varje månad innan mens börjar hon klaga på allt från smått till stort, hon ryter åt mig, gråter för ingenting och är allmänt otrevlig. Hon kan också säga väldigt elaka saker.
Annars är hon nästan alltid glad och i det stora hela är jag nöjd i vår relation. Vi har en hästgård ihop och har många gemensamma intressen. Jag har försökt tala med henne om att jag tror att hon lider av PMS, men hon blir jättesur när jag tar upp det.
Jag känner att jag inte orkar gå som på äggskal här hemma en gång i månaden. Borde jag släppa detta och bara acceptera läget? Jag mår ju inte bra av den stämning som blir.
Annons
/Olle

KBT-terapeuten Nathalie Siljerud Joo svarar: "Markera när det sker"
Det låter som din sambos humör påverkar dig väldigt mycket. Det är självklart jobbigt att relationen vänds upp och ner en gång i månaden. Du ska inte behöva tolerera elaka kommentarer och känna att du måste gå på äggskal. Oavsett om din sambo har PMS eller inte kan hon inte bete sig hur som helst.
Nathalie Siljerud Joo
• Nathalie Siljerud Joo är legitimerad psykoterapeut med KBT-inriktning. Hon svarar på frågor om bland annat relationer, inre välmående, personlig utveckling, depressioner och ångest.
Jag hör att du har försökt att ta upp detta, men jag funderar på hur. Säg inte ”du är väldigt tjurig, har du tänkt på att du kanske har PMS”? Utan försök i stället berätta vad som sker inom dig. Du säger att du går på äggskal. Finns det något obehag eller oro inom dig när hon far ut?
Fundera på vad som händer inom dig i dessa situationer och delge det någon gång när hon är lugn och inte i en PMS-fas. Du skriver att du inte mår bra av hennes humör. Jag tänker att hon måste bli medveten om hur djupt påverkad du blir av detta och hur mycket det skadar er relation.
Annons
Efter att du har berättat om dina känslor tycker jag att du ska vara tydlig med att du önskar att hon bokar en tid på vårdcentralen för sina PMS-besvär. Understryk hur viktigt det är för dig och er relation. Då har hon något mer konkret att förhålla sig till. Det går att få både medicinsk och psykologisk behandling för problemet.
Jag funderar även på hur du förhåller dig till hennes elaka kommentarer. Det är lätt att bara låta dem passera, ”för hon har PMS”. Men jag tänker att du inte bara ska svälja dem. Du måste markera när det sker. Säg ”stopp, det här tycker jag inte är okej. Nu går du över min gräns”.
Om hon får härja fritt finns risken att din självkänsla påverkas negativt och att du börjar ta mer avstånd ifrån henne. När vi sätter gränser skyddar vi både oss själva och relationen på sikt.